Sembang bisnes hingga larut malam

Image representing Blogger as depicted in Crun...Image via CrunchBase
Bincang tentang perniagaan hingga larut malam. Otak terasa tepu. Ia bermula dengan kaki yang berpijak di bumi yang nyata melompat, kemudian terbang ke alam khayalan dan kemudian diakhiri berpijak semula ke alam nyata. Inilah yang dinamakan percambahan idea atau brainstorming.


Perkara-perkara yang diperkenalkan ialah asas kepada laman web dan blog. Bagaimana ia berfungsi sebagai tapak yang boleh dilihat sebagai rumah atau kedai -- sesuai dengan untuk apa digunakan laman web tersebut.

Isu-isu teknikal yang berbangkit ialah kaedah menerima bayaran dan membuat pembayaran. Isu ini lebih rumit apabila anda adalah seorang pelajar Malaysia yang belajar di Mesir. Malaysia memang banyak kemudahan, tetapi kami di Mesir. Di Mesir barangkali ada kemudahan, tapi kami rakyat Malaysia. Oh, kami dalam dilema...

Kemudian, idea bercambah-cambah, membuat saya meluahkan apa saja yang terlintas dibenak. Blogging, Vlog, slideshow, After Effect, Photoshop, shopping cart, HTML, Flash... Oh, banyaknya...

Semoga berjaya buat yang bertanya. Saya cuma berkongsi apa yang ada. Tolong-tolong sikit-sikit tu, insyaAllah, boleh la...

* Hari ini saya bantu kawan saya setup blog di Blogger (Blogspot). Jika ada sesiapa yang perlukan bantuan serba sedikit, boleh hubungi saya (ruang komen, ruang sembang, Yahoo Messenger, e-mel, telefon, dll). InsyaAllah, kalau saya boleh bantu, saya bantu.
Reblog this post [with Zemanta]

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hari yang memenatkan

Jenis fi'il dan hukum-hukumnya

Rukun Islam dan rukun Iman