Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2011

Seesmic problem. Keep asking me password. Ada sesiapa turut mengalami masalah yang sama?

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Hormati masa orang lain, nescaya orang lain akan hormati masa anda. #nasihat

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Pengumuman: Saya akan kembali ke Mesir 28 Mac 2011, insyaAllah.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

اللهم اشف أبي و أمي شفاء لا يغادر سقما ولا ألما ولا حول ولا قوة إلا بك يا علي يا عظيم برحمتك يا أرحم الراحمين

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tubuh kanak-kanak terlalu kecil untuk meanggung sabar yang besar. Maka, orang dewasa perlu mengalah sementara tubuh mereka membesar. Mendidik tidak seerti dengan penafian hak.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Hari-hari buat milo susu untuk Asyraf, harap-harap bila tua nanti dapatlah rasa milo susu yang Asyraf buat pula

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Orang tak pandang kalau tak cemerlang. Ironinya kalau buat sesuatu untuk dipandang orang biasanya takkan cemerlang.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Wajahku pada mata budak itu

Imej
Asyraf lukis muka saya. Kalau dia lukis muka tu hensem sikit tentu saya suka. Haha.

Pelukis: Asyraf (5 tahun)

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Seronok jumpa member-member Mesir di walimah Budin tadi.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Puas hati dapat hadiri walimah Kojie di Kg. Gong Pauh, walaupun sedikit sesat dan hampir Baba marah sebab sedikit terlewat ke akad nikah di Kg. Jeram Hilir.

Banyak benda di luar kawalan kedua-dua tangan kita. Yang mampu kita buat hanyalah berdoa agar kesalahan itu tidak terlalu serius. Kalau serius pun, harap-harapnya kita mampu laluinya dengan tabah dan sabar.

Lega.

Alhamdulillah.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Melusuri kisah-kisah sahabat-sahabat Rasulullah ridhiallahu anhum membuat diri terpinga-pinga, betapa jauhnya cara fikir aku dan mereka.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Alhamdulillah. Encik Posmen yang baik hati sudah hantar barang yang ditunggu-tunggu. Komik 'Tom Kurus' yang dilukis pada Ramadhan lalu kini sudah terbit! :D

Imej
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Encik Posmen datang setiap hari bergalaskan kekecewaan. Janganlah begitu. Harap esok ada berita gembira. Saya tunggu anda esok, di depan rumah, sekitar jam 12.00pm-1.00pm. Saya memang tak serik menunggu :D

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Manage to solve a puzzle. Sakit kepala. Ramai betul nak bergurau. Bergurau jangan lama-lama, dik. Huru-hara hidup orang. Orang ada banyak lagi benda lain nak fikir. Tapi, tak apalah. Moga selamat semua. I'm OK. As always.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Kepulangan Kak Wa dan Abang Fidli. Keriuhan Sarah, Fathir dan Syifa pasti dirindui. Rumah ini sunyi kembali. Kesik.

Imej
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Terpaksa korek lubang untuk ganti kabel telefon yang dicuri. Kalau curi juga lepas ni, tak tahulah nak buat macam mana.

Imej
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Bingung

Susunan taqdir Tuhan sentiasa mengagumkanku. Aku rasakan seperti baru sahaja berpenatan menghabiskan satu sesi peperiksaan yang menghancurkan segala keyakinan diri yang masih tersisa. Kini, seakan-akan dengan tiba-tiba aku terbaring dalam bilik yang gelap ditemani bunyi cengkerik dan unggas yang pastinya tak ada di Hayy Asyir.Kejutkanku dengan segera andai ini mimpi!Ini bukan kali pertama aku terasa bingung dengan percaturanNya. Bahkan banyak kali. Seakan-akan bersiri. Satu demi satu peristiwa berlaku, dengan tahap kebingungan yang berbeza; semakin rumit dan semakin melibatkan banyak hati.Saat-saat seperti ini hatiku memekik kepada akal, "Apakah yang Dia cuba sampaikan?!"Menepati ciri akal manusia yang terbatas, ia terdiam kerana bingung. Tak mampu untuk menyusun huruf dan memberi jawapan yang menenangkan hati. Perbendaharaan katanya masih terbatas, mungkin kerana pengalaman hidup juga belum cukup luas.Tapi yang pastinya, ini bukan kali pertama.Kebingungan-kebingungan sebelu…

Gempa bumi di Jepun dan amaran tsunami di 53 negara. Jumaat yang dahsyat. Banyakkan doa.

Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bila berlaku bencana alam akan minta para sahabat berkumpul di masjid dan banyakkan istighfar.

Baginda khuatir Allah sedang hantar bala untuk hancurkan umatnya.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Khutbah nikah yang baik adalah yang melahirkan rasa ingin berkahwin bagi yang bujang, memberi kesediaan kepada pengantin dan mengingatkan tanggungjawab kepada pasangan yang sudah berkahwin.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Majlis aqad nikah 11 Mac 2011, Sudirman dan Munirah

Imej
Petikan Khutbah

"Sekiranya tak mampu tahan diri dari melakukan maksiat, maka wajib atasnya berkahwin. Jika mampu tahan, sunat baginya berkahwin. Jika tak mampu tahan, tapi tak ada belanja untuk berkahwin, maka dinasihatkan supaya berkahwin, bersandarkan pada hadith (maksud): Berkahwinlah, kerana perkahwinan itu mendatangkan rezeki."

"Kalau nak berkahwin, carilah orang yang suka pada kamu, dan kamu suka padanya. Firman Allah SWT (maksud): Supaya kamu tenang padanya."

"Dan saya ingatkan apabila berkahwin jangan sesekali hampiri perceraian, kerana perceraian adalah perkara halal yang paling dibenci Allah SWT."

"Hadith (maksud): Orang yang paling baik di kalangan kamu adalah yang paling baik dengan keluarganya, dan aku orang yang paling baik dengan keluargaku."

"Akhir sekali, kita kembali kepada firman Allah (maksud): Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka."

Jurunikah: Ustaz Haji Awang
Tempat: Masjid Wakaf Tembesu

Disediak…

Sedang menunggu khabar gembira dari Encik Posmen. Moga dapat kembalikan mood yang hilang dua tiga hari ini. Bawa motor elok-elok ya, Encik Posmen. Saya tak nak anda jatuh. Haha. Anda sakit, saya pun sakit.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Uban atas kepala macam bihun kering. Makin banyak. Sayang nak cabut. Sedar sikit, diri semakin tua.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Semalam sangat mengecewakan. Pergi hospital, cadangnya nak buat medical check up, tapi tak jumpa tempat. Lepas dipindahkan dari kaunter ke kaunter, saya pun balik. Ada yang tahu macam mana prosedurnya? Takkan kena tunggu ada pameran kesihatan baru ada...

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Betapa, setiap langkah berbekas tempat berpijak. Setiap keputusan disusuli dengan kesan. Ke mana harus dipalingkan andai setiap jari menuding ke arah yang sama; pada diri sendiri. Pahit dan perit untuk telan. Tak juga mampu untuk muntahkan. Hanya bertahan

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Bersiap ke Besut untuk hadiri kenduri di rumah sepupu. Moga cukup stamina pergi dan pulang. Doakan keselamatan.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Dalam bas ke Gombak. Jiwa rasa berat, tubuh rasa penat. Moga segalanya terubat dengan menatap wajah kawan-kawan.

Sila sediakan senyuman yang semanis mungkin.

Doakan keselamatan.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tak mampu membahagiakan semua hati. Tak mampu tunaikan segala hajat. Cuba tunaikan segala janji. Cuba sampaikan semua nasihat.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

"Siapa yang ingin rezekinya dilapangkan Allah dan ingin usianya dipanjangkan, maka hendaklah dia selalu menghubungkan silaturrahim." -- HR Muslim

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Kerajaan Terengganu sedang berurusan dengan MAS untuk menyediakan pesawat dari Terengganu terus ke Kaherah

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Alhamdulillah, selamat sampai di Kg. Padang Air. Terima kasih atas doa. Lega.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Mengakhiri perjalanan; kisah 'the unsung hero', 'heroes in my life', 'reality check' dan 'air dicincang tak akan putus, maka cincanglah selalu'.

Imej
Saya sedang menamatkan satu lagi kembara penting dalam percaturan hidup saya. Banyak pengajaran yang saya kutip dari setiap kilometer yang saya lalui, yang akhirnya merumuskan bahawa, jika anda ingin kecapi apa yang saya kecapi malam ini, anda perlu rancang kembara anda sendiri. Perbendaharaan kata saya tak cukup untuk menyifatkan segala apa yang saya alami.The Unsung Hero, Heroes in My LifeTidak semua orang tahu semua cerita. Kerana kita cuma mampu berada di satu tempat pada satu masa.Dalam kembara ini saya berjaya mengutip cerita-cerita baru tentang Allahyarham Tokwe. Datuk saya yang pulang ke rahmatullah beberapa bulan yang lalu.Tak perlu saya kongsikan sekarang perincian cerita tersebut, tapi saya ingin tegaskan bahawa penting untuk kita mengenali asal-usul kita; bukan untuk dibanggakan hingga menghina orang lain, tapi supaya kita meneruskan prinsip dan amalan baik yang mereka dulu pegang dan buang jauh-jauh apa yang tidak perlu kita ikut, kerana kita tahu ke mana akhirnya kita.To…

Minta tolong rakan-rakan yang ada di Mesir sekarang tolong tengok-tengokkan rumah saya di Bawabah 2. Lupa nak pesan awal-awal. Harap semuanya selamat. Ucapan terima kasih didahulukan kepada yang sudi.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone