Langkau ke kandungan utama

Kuiz April 2009

Opening (inverted) and closing question marks ...Image via Wikipedia
1. Apakah jenis laptop yang dicadangkan baik dalam blog ini?

i. Acer
ii. Compaq
iii. Toshiba
iv. Hyundai

A. i sahaja
B. i dan ii
C. iii dan iv
D. ii, iii dan iv

2. Apakah hukum wudhu' jika terpijak tahi cicak?

A. Tidak batal
B. Batal.

3. Antara berikut, apakah minuman kegemaran RdhanZ?

A. Teh O panas
B. Air masak
C. Milo ais
D. Teh tarik

4. Berapakah jumlah blog baru yang mendapat Anugerah Buku Nota Mac 2009?

A. 5
B. 4
C. 3
D. 2

5. Apakah had muka secara menegak?

A. Dari anak rambut hingga leher.
B. Dari anak rambut hingga ke pangkal janggut dan dagu.
C. Dari ubun-ubun hingga ke leher.
D. Dari ubun-ubun hingga ke pangkal janggut dan dagu.

6. Berapakah rukun Iman?

A. 8
B. 7
C. 6
D. 5

7. Berapa lamakah Syeikh Jibril mengulang baca Al-Qurannya dalam sehari?

A. Sejam
B. Sejam 10 minit
C. Sejam setengah
D. Sejam 40 minit

8. Berapakah harga Pakej C Fotografi Shahkasahias?

A. RM600
B. RM1200
C. RM1400
D. RM1800

9. Apakah langkah kelima dalam tujuh langkah melukis komik yang disiarkan dalam blog ini?

A. Melukis
B. Proses inking
C. Susun letak dialog
D. Mewarna

10. Antara berikut siapakah yang BUKAN anak Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam?

A. Sulaiman
B. Ruqayyah
C. Qasim
D. Abdullah
Reblog this post [with Zemanta]

Ulasan

  1. camana nak jawab tu, pjg sgt

    BalasPadam
  2. @Rozita

    Macam masa sekolah dulu:

    1.A 2.B 3.C 4.D

    ... dan seterusnya. 10 je pun... bukannya banyak...

    BalasPadam
  3. 1) C
    2) B
    3) xtau (B kot, sbb dlu sy ada nasihatkan dia minum B banyak2)
    4) xtau...yg pasti, sy x dapat
    5) B
    6) D
    7) Em..
    8) Em..
    9) Em..
    10) A!

    BalasPadam
  4. @Rubiah Ismail

    40% -- Banyak careless mistakes ni... :-)

    BalasPadam
  5. salam rdhanz :)

    1- c
    2- a
    3- c
    4- d
    5- b
    6- c
    7- c
    8- a
    9- b
    10- a

    BalasPadam
  6. @Shitsurei Shimashita

    Waalaikumussalam,

    :-)

    60% -- Cubaan yang baik!

    BalasPadam
  7. Assalamu'alaikum,

    1)C
    2)A
    3)B
    4)A
    5)B
    6)C
    7)D
    8)C
    9)B
    10)A

    Wallahua'lam....

    BalasPadam
  8. @Aiyrie

    Waalaikumussalam,

    Alahai, baru dua hari dah ada yang boleh jawab dengan tepat.

    Tahniah!

    100%!

    :-)

    BalasPadam
  9. Eh! Tak ku sangka boleh dapat 100%. Tak ada hadiah ke? Hehe...

    BalasPadam
  10. @Aiyrie

    Tahniah! Memang nak bagi hadiah pun. Harap dapat tunggu sementara saya selesaikan beberapa isu yang masih belum diselesaikan di sini. Sekarang tengah kalut!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rukun Islam dan rukun Iman

5 RUKUN ISLAM

1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Mendirikan solat.
3. Menunaikan zakat.
4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

6 RUKUN IMAN

1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
2. Beriman dengan para malaikat.
3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
4. Beriman dengan para Rasul.
5. Beriman dengan Hari Akhirat.
6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

Menentang kemungkaran itu kewajipan setiap muslim

Image via Wikipedia
1. Menentang kemungkaran dan melawan golongan yang sesat itu wajib secara ijma'.

2. Peringkat mencegah kemungkaran:

i) Tangan - Fardhu kifayah jika ramai yang tahu, fardhu ain jika tiada orang lain yang tahu.
ii) Lisan - Fardhu kifayah jika ramai yang tahu, fardhu ain jika tiada orang lain yang tahu.
iii) Hati - Fardhu ain, kerana membenci perkara maksiat itu wajib bagi setiap muslim. Manakala redha dengan maksiat itu dosa besar.

3. Harus tinggalkan menentang kemungkaran dengan tangan dan lisan bila yakin akan ditimpa kesusahan jika melakukannya dan dia tidak mampu untuk menanggung kesusahan itu.

4. Akibat meninggalkan perbuatan mencegah kemungkaran:

i) Tersebarnya kejahatan di dunia.
ii) Berleluasa maksiat dan perbuatan keji.
iii) Bertambah ramai orang jahat.
iv) Orang jahat akan menguasai orang baik.
v) Orang baik tidak mampu melawan orang jahat.
vi) Luput sifat-sifat kemuliaan.
vii) Berleluasa sifat-sifat keji.
viii) Ketika itu, semua manusia berhak untuk dimurk…

5 rukun khutbah Jumaat

Solat Jumaat fardhu ain ke atas muslim yang lelaki, merdeka, bermukim tanpa keuzuran yang dibenarkan syara' seperti sakit atau hujan.

Antara syarat solat Jumaat ialah dua khutbah.

Rukun-rukun khutbah Jumaat:

1. Puji-pujian kepada Allah subhanahu wa taala.
2. Selawat ke atas Nabi sallallahu alaihi wasallam.
3. Berpesan supaya bertaqwa.
4. Membaca ayat dari Al-Quran pada salah satu dari kedua-dua khutbah.
5. Doa kepada orang-orang mu'min pada khutbah kedua.

Wajib khatib berkhutbah dalam keadaan berdiri, suci dari hadas, menutup aurat dan wajib duduk antara dua khutbah dengan kadar lebih dari toma'ninah dalam solat dan tidak senggang masa terlalu lama antara dua khutbah.

Solat jemaah dan solat jenazah itu fardhu kifayah.

Solat hari raya, solat gerhana dan solat witir itu sunat muakkad. Begitu juga dengan solat sebelum dan selepas solat fardhu.

Solat dhuha dan tarawih itu sunat yang banyak kelebihan padanya dan ganjarannya sangat besar.