Langkau ke kandungan utama

Kuiz April 2009

Opening (inverted) and closing question marks ...Image via Wikipedia
1. Apakah jenis laptop yang dicadangkan baik dalam blog ini?

i. Acer
ii. Compaq
iii. Toshiba
iv. Hyundai

A. i sahaja
B. i dan ii
C. iii dan iv
D. ii, iii dan iv

2. Apakah hukum wudhu' jika terpijak tahi cicak?

A. Tidak batal
B. Batal.

3. Antara berikut, apakah minuman kegemaran RdhanZ?

A. Teh O panas
B. Air masak
C. Milo ais
D. Teh tarik

4. Berapakah jumlah blog baru yang mendapat Anugerah Buku Nota Mac 2009?

A. 5
B. 4
C. 3
D. 2

5. Apakah had muka secara menegak?

A. Dari anak rambut hingga leher.
B. Dari anak rambut hingga ke pangkal janggut dan dagu.
C. Dari ubun-ubun hingga ke leher.
D. Dari ubun-ubun hingga ke pangkal janggut dan dagu.

6. Berapakah rukun Iman?

A. 8
B. 7
C. 6
D. 5

7. Berapa lamakah Syeikh Jibril mengulang baca Al-Qurannya dalam sehari?

A. Sejam
B. Sejam 10 minit
C. Sejam setengah
D. Sejam 40 minit

8. Berapakah harga Pakej C Fotografi Shahkasahias?

A. RM600
B. RM1200
C. RM1400
D. RM1800

9. Apakah langkah kelima dalam tujuh langkah melukis komik yang disiarkan dalam blog ini?

A. Melukis
B. Proses inking
C. Susun letak dialog
D. Mewarna

10. Antara berikut siapakah yang BUKAN anak Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam?

A. Sulaiman
B. Ruqayyah
C. Qasim
D. Abdullah
Reblog this post [with Zemanta]

Ulasan

  1. camana nak jawab tu, pjg sgt

    BalasPadam
  2. @Rozita

    Macam masa sekolah dulu:

    1.A 2.B 3.C 4.D

    ... dan seterusnya. 10 je pun... bukannya banyak...

    BalasPadam
  3. 1) C
    2) B
    3) xtau (B kot, sbb dlu sy ada nasihatkan dia minum B banyak2)
    4) xtau...yg pasti, sy x dapat
    5) B
    6) D
    7) Em..
    8) Em..
    9) Em..
    10) A!

    BalasPadam
  4. @Rubiah Ismail

    40% -- Banyak careless mistakes ni... :-)

    BalasPadam
  5. salam rdhanz :)

    1- c
    2- a
    3- c
    4- d
    5- b
    6- c
    7- c
    8- a
    9- b
    10- a

    BalasPadam
  6. @Shitsurei Shimashita

    Waalaikumussalam,

    :-)

    60% -- Cubaan yang baik!

    BalasPadam
  7. Assalamu'alaikum,

    1)C
    2)A
    3)B
    4)A
    5)B
    6)C
    7)D
    8)C
    9)B
    10)A

    Wallahua'lam....

    BalasPadam
  8. @Aiyrie

    Waalaikumussalam,

    Alahai, baru dua hari dah ada yang boleh jawab dengan tepat.

    Tahniah!

    100%!

    :-)

    BalasPadam
  9. Eh! Tak ku sangka boleh dapat 100%. Tak ada hadiah ke? Hehe...

    BalasPadam
  10. @Aiyrie

    Tahniah! Memang nak bagi hadiah pun. Harap dapat tunggu sementara saya selesaikan beberapa isu yang masih belum diselesaikan di sini. Sekarang tengah kalut!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rukun Islam dan rukun Iman

5 RUKUN ISLAM

1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Mendirikan solat.
3. Menunaikan zakat.
4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

6 RUKUN IMAN

1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
2. Beriman dengan para malaikat.
3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
4. Beriman dengan para Rasul.
5. Beriman dengan Hari Akhirat.
6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

Jenis fi'il dan hukum-hukumnya

Image by Cool Hossam !! via Flickr
3 jenis fi'il:
1. Madhi
2. Mudhari'
3. Amar

Fi'il madhi: Apa yang menunjukkan berlaku peristiwa pada masa lalu. Menerima ta' ta'nith sakinah (ta' fa'il).
Hukumnya: Mabni dengan baris atas.

حضرَ

Fi'il amar: Apa yang menunjukkan meminta sesuatu. Menerima ya' muanathah mukhotobah.
Hukumnya: Mabni dengan baris mati atau dengan buang huruf.

احضُر

Fi'il mudhari': Apa yang menunjukkan sesuatu yang sedang berlaku atau akan berlaku. Mesti didahului salah satu dari: alif, nun, ya' atau ta'.
Hukumnya:
1. Mabni:
i) Dengan baris atas: Jika bersambung dengan nun tawkid.
ii) Dengan baris mati: Jika bersambung dengan nun inath.

ليسجنَنَّ/ والوالدات يرضعْنَ

2. Mu'rab:
i) Rafa': Jika bebas dari sebab nasab dan jazam.

يحضرُ

ii) Nasab: Jika didahului dengan:
- Apa yang menasabkan dengan dirinya sendiri: an, lan, izan, kai.
- Apa yang menasabkan dengan 'an' yang tersembunyi: lam (kai), lam nafi, hatta, au, fa',…

Cerita tentang duit Mesir

Duit Mesir, originally uploaded by rdhanz. Apabila berada di negara orang, satu perkara yang tidak terlepas dari pengetahuan kita ialah tentang matawang negara tersebut. Sudah tentu, kerana ia digunakan setiap hari. Sejak berada di sini, mata saya lebih terbuka untuk meneliti dan memerhati nilai tukaran yang asing. Sesuatu yang tak pernah saya lakukan di Malaysia.

Hari ini, nilai RM1 bersamaan LE1.54. Pernah suatu masa dahulu ia stabil pada kedudukan RM1 = LE1.67. Tapi, saya lebih mudah menggunakan sifir RM1 = LE1.50. Mudah untuk mengira.

Matawang Mesir menggunakan nama Pound dan Piaster. Pound untuk Ringgit dan Piaster untuk Sen. Itu nama Inggerisnya. Manakala nama Arabnya ialah Junaih dan Qirsy, atau Genih dan Irsy (mengikut loghat tempatan).

Antara not-not wang kertas yang pernah saya lihat: LE200, LE100, LE50, LE20, LE10, LE5, LE1, LE0.50 dan LE0.25. Penggunaan wang kertas lebih meluas berbanding syiling. Oleh itu, tidak hairanlah jika setiap urusan pembelian akan digenapkan nilai sen…