Langkau ke kandungan utama

Bagaimana kita menggunakan masa?

Cold War ClockImage by ckaiserca via Flickr

Pengurusan masa merujuk kepada pengurusan aktiviti-aktiviti, supaya semuanya diselesaikan mengikut masa yang ada atau yang telah ditetapkan, yang juga merujuk kepada satu proses yang tiada hentinya.

Bagaimana kita menggunakan masa?

Masa digunakan sepertimana kita menggunakan duit. Kita guna masa, jimat masa dan laburkan masa. Kita guna masa apabila tiada peningkatan dalam keberkesanan dan produktiviti. Masa yang digunakan hilang tanpa hasil. Kita jimatkan masa apabila kita melaksanakan tugas dalam masa yang kurang dari yang sepatutnya dengan menggunakan jalan pintas dan proses-proses yang meringkaskan aktiviti-aktiviti. Kita laburkan masa apabila kita mengambil masa sekarang untuk jimatkan masa akan datang.

Pewakilan adalah satu cara yang sangat berharga untuk melaburkan masa. Mewakilkan bererti, kita ajar orang lain untuk melaksanakan tugas yang biasanya kita laksanakan senidir. Walaupun mengajar seseorang itu mengambil masa, tetapi ia akan menjimatkan masa kita apabila orang yang diajar sudah mahir dan kita boleh wakilkan sepenuh tugas kita kepada mereka dan kita boleh tumpukan perhatian kepada kerja yang lebih besar dan menguntungkan.

Matlamatnya adalah untuk melihat jalan-jalan yang ada untuk kita menjimatkan dan melaburkan masa.

Senarai tugas (task list/ to-do list)

Senarai tugas adalah senarai tugasan yang perlu diselesaikan seperti langkah-langkah untuk selesaikan sesuatu projek. Ia digunakan untuk menggantikan ingatan manusia. Ia digunakan dalam sistem pengurusan diri, senarai barangan runcit, pengurusan perniagaan dan pembinaan perisian komputer. Ia mungkin melibatkan lebih dari satu senarai.

Jika satu senarai telah selesai, anda tandakan padanya atau gariskan atas item tersebut. Cara tradisional yang biasa dilakukan adalah dengan menulis senarai ini pada sekeping kertas dengan pen atau pensel, biasanya pada buku nota. Sekarang ini alatan digital seperti telefon bimbit boleh digunakan untuk mengambil alih tugas ini.

Pengurusan senarai tugas

Senarai tugas biasanya bertahap. Cara yang paling ringkas yang biasa digunakan ialah dengan mencatat semua senarai tugas pada satu catatan. Kemudian, wujudkan satu lagi senarai tugas harian dan pindahkan item yang berkenaan untuk diselesaikan pada hari itu.

Kaedah untuk memberi keutamaan:

1. Orang yang paling awal memperkenalkan kaedah ABC adalah Alan Lakein. Sistemnya mengajar orang lain melabel 'A' pada item yang paling penting, 'B' pada item yang penting dan 'C' pada item yang kurang penting.

2. Kaedah lain yang juga menggunakan method ABC melabel 'A' pada tugas yang perlu diselesaikan dalam sehari, 'B' pada tugas yang perlu diselesaikan dalam seminggu dan 'C' pada tugas yang perlu diselesaikan dalam sebulan.

3. Untuk memberi keutamaan pada tugasan harian, anda boleh memilih sama ada menulis tugasan mengikut keutamaan atau meletakkan nombor setelah ia disenaraikan ('1' untuk dilaksanakan terlebih dahulu dan '2' untuk dilaksanakan kemudian) yang menunjukkan turutan tugasan yang perlu diselesaikan. Kaedah kedua adalah lebih cepat.
Reblog this post [with Zemanta]

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rukun Islam dan rukun Iman

5 RUKUN ISLAM

1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Mendirikan solat.
3. Menunaikan zakat.
4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

6 RUKUN IMAN

1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
2. Beriman dengan para malaikat.
3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
4. Beriman dengan para Rasul.
5. Beriman dengan Hari Akhirat.
6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

Menentang kemungkaran itu kewajipan setiap muslim

Image via Wikipedia
1. Menentang kemungkaran dan melawan golongan yang sesat itu wajib secara ijma'.

2. Peringkat mencegah kemungkaran:

i) Tangan - Fardhu kifayah jika ramai yang tahu, fardhu ain jika tiada orang lain yang tahu.
ii) Lisan - Fardhu kifayah jika ramai yang tahu, fardhu ain jika tiada orang lain yang tahu.
iii) Hati - Fardhu ain, kerana membenci perkara maksiat itu wajib bagi setiap muslim. Manakala redha dengan maksiat itu dosa besar.

3. Harus tinggalkan menentang kemungkaran dengan tangan dan lisan bila yakin akan ditimpa kesusahan jika melakukannya dan dia tidak mampu untuk menanggung kesusahan itu.

4. Akibat meninggalkan perbuatan mencegah kemungkaran:

i) Tersebarnya kejahatan di dunia.
ii) Berleluasa maksiat dan perbuatan keji.
iii) Bertambah ramai orang jahat.
iv) Orang jahat akan menguasai orang baik.
v) Orang baik tidak mampu melawan orang jahat.
vi) Luput sifat-sifat kemuliaan.
vii) Berleluasa sifat-sifat keji.
viii) Ketika itu, semua manusia berhak untuk dimurk…

5 rukun khutbah Jumaat

Solat Jumaat fardhu ain ke atas muslim yang lelaki, merdeka, bermukim tanpa keuzuran yang dibenarkan syara' seperti sakit atau hujan.

Antara syarat solat Jumaat ialah dua khutbah.

Rukun-rukun khutbah Jumaat:

1. Puji-pujian kepada Allah subhanahu wa taala.
2. Selawat ke atas Nabi sallallahu alaihi wasallam.
3. Berpesan supaya bertaqwa.
4. Membaca ayat dari Al-Quran pada salah satu dari kedua-dua khutbah.
5. Doa kepada orang-orang mu'min pada khutbah kedua.

Wajib khatib berkhutbah dalam keadaan berdiri, suci dari hadas, menutup aurat dan wajib duduk antara dua khutbah dengan kadar lebih dari toma'ninah dalam solat dan tidak senggang masa terlalu lama antara dua khutbah.

Solat jemaah dan solat jenazah itu fardhu kifayah.

Solat hari raya, solat gerhana dan solat witir itu sunat muakkad. Begitu juga dengan solat sebelum dan selepas solat fardhu.

Solat dhuha dan tarawih itu sunat yang banyak kelebihan padanya dan ganjarannya sangat besar.